01 november 2008

De geboorte van een wapen



Al speurend door de notariële archieven van Amsterdam kwam ik een aantal mooie knijpzegels tegen. Vormpjes die met een tang in het papier worden geperst om aan te geven dat het hier niet zomaar om een velletje papier gaat, maar om een officieel stuk.
Twee zegels heb ik eens naast elkaar gezet. De linker is uit 1765 en die bevat de "kale" Nederlandse leeuw. Nog zonder de pijlen en zonder zwaard. In 1806 zag het wapen er al veel meer uit zoals het officiële landswapen dat in 1815 werd vastgesteld, namelijk met pijlen en zwaard. Het zijn 7 pijlen, trouwens, één voor elk van de zeven provinciën.
Het enige waar ik nog geen verklaring voor heb, is de waarde van het zegeld uit 1806. Ik kan me niet voorstellen dat het 75 gulden waard was. Heeft iemand misschien een idee? Ik hou me aanbevolen.

3 opmerkingen:

Bas Lems zei

Hallo Richard, ik heb in 2004 twee artikelen geschreven over huisnummering en het bevolkingsregister in Amsterdam (in Amstelland, afdelingsblad NGV Amsterdam). Ken je dat, anders stuur ik je een scan.
Groeten, Bas
PS ik heb ook een verwijzing naar jouw blog op die van mij gezet!

Bas Lems zei

O, dat is dus bij de verkeerde blog, die reactie. Haal hem maar weg hoor, Richard.

Anoniem zei

Wat voor soort akte was het met 75 gulden zegel? Het tarief is afhankelijk van het soort akte en de hoogte van het vermogen. In 1764 in Weesp vonden we een zegel van 12 gulden bij een testament tot 50.000 gulden.