04 januari 2014

Jippie, we gaan op vakantie!

Dat roepen we tegenwoordig, en daarna is het hollen naar het reisbureau om stapels folders te halen over gebieden die warm, ver weg en/of goedkoop zijn. All inclusive hier, stedentrips daar, of een avontuurlijk verblijf in de ongerepte natuur, of een luxe cruise.



Dit jaar ga ik wat meer aandacht besteden aan de situatie 100 jaar geleden, bijvoorbeeld om wat meer te vertellen over de Eerste Wereldoorlog, bronnenonderzoek en aanverwante zaken. Maar voordat het ernst wordt, eerst even aandacht voor de vakantie.
Hoe ging dat in 1914? Gingen de mensen er weken tussenuit om de accu weer op te laden? Als ik zie hoe weinig vrije dagen de agenten bij de politie van Amsterdam opnamen, denk ik dat er van echte vakanties geen sprake was. In het archief van de Amsterdamse Politie vond ik een goedkeuring voor 3 vrije dagen die mijn grootvader in december 1914 wilde opnemen.



Nieuwsgierig geworden ben ik toen verder gaan grasduinen. En toen vond ik in het Jaarverslag 1914 van de Gemeente Amsterdam de volgende beschrijving:


Reken maar even mee, dat zijn dus werkdagen van meer dan 10 uur! Daar moesten we maar eens aan denken als we nu dagen of zelfs weken opnemen om op vakantie te gaan.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Beste Richard, ik vroeg me af of de middagpauze e.d. eventueel bij dit aantal uren inbegrepen zou kunnen zijn - hoop het in ieder geval voor die grootvader (ik heb zelf nog meegemaakt dat dat wel zo was).
Overigens, ik volg uw blog altijd, leuk!
Adrie Kerkhof uit Amsterdam

Ineke zei

Hoi Richard,

Die 14 dagen waren dat 14 werkdagen? Ze werkten in die tijd volgens mij toch zeker 6 dagen in de week. Als wij 14 dagen vakantie nemen zijn dat 10 werkdagen, oke dat is hooguit 80 uur. Meestal maar 70 uur denk ik. Weet je ook hoe lang ze dus werkten en hoeveel dagen in de week? En gingen ze dan ook weg, een dagje Zandvoort bv?
groetjes,
Inek